Hvordan afkoder man flirt fra det modsatte køn?

Antallet af amorøse forviklinger og misforståelser mellem mænd og kvinder er måske det vigtigste bevis på, hvor forskellige de to køn egentlig er.

Og nu tænker jeg ikke så meget på misforståelser mellem mænd og kvinder i et parforhold. Mere på følelsesmæssige forviklinger mellem mænd og kvinder generelt, der udspringer af forkvaklet afkodning af flirt. Jeg tror ikke, jeg kender en eneste, der ikke adskillige gange har misforstået signaler fra det modsatte køn og dermed forfejlet har troet, at den anden var interesseret – eller forfejlet har troet, at forholdet til den anden var 100 % platonisk. Det gælder både mænd og kvinder (og jeg er bestemt ikke en undtagelse selv).

I teenageårene kan disse forviklinger fylde uoverskueligt meget. Men også som voksen kan det jo gøre sindssygt ondt på den ene eller den anden, hvis der ikke helt er kongruens mellem de to parters følelser/hensigter med flirt. Min tese er, at det skyldes, at piger/kvinder og drenge/mænd både flirter på forskellige måder og har forskellige måder at udsende og opfange flirtesignaler på. Jeg har derfor forsøgt at researche lidt på, hvad det egentlig er, der går galt.

  • Hvorfor kan en kvinde sidde og vente i timevis ved telefonen, fordi hun er sikker på, manden er vild med hende (og så er han i virkeligheden ikke det mindste interesseret)?
  • Hvorfor kan en mand målrettet jage en kvinde, og så har hun ingen anelse om, at han er interesseret? Og omvendt?
  • Hvordan flirter mænd, når de er interesserede? Og hvad betyder det generelt, når mænd flirter?
  • Hvordan flirter kvinder, når de er interesserede? Og hvad betyder det generelt, når kvinder flirter?

Jeg kan ikke påstå, jeg har fundet frem til endegyldige svar, men her er resultaterne af et kvalitativt studie (læs:samtaler med venner og kollegaer af begge køn):

A:
De fleste kvinder mener, mænd og kvinder sagtens kan være venner, uden at der på noget tidspunkt er noget seksuelt imellem dem.
De fleste mænd mener dog, at der på et eller andet tidspunkt i et venskab mellem mænd og kvinder er noget seksuelt (det kan bare være tanker, et crush eller regulær fysisk tiltrækning).

B:
De fleste kvinder mener, man godt kan sige rosende ting  til det modsatte køn uden at mene noget med det. “Hvor ser du godt ud i dag” kan faktisk bare være venlig ment.
De fleste mænd mener, at når man siger til en kvinde, at hun ser godt ud, så er det fordi, man vil noget med hende.

C:
De fleste kvinder mener, at man sagtens kan flirte uden at lægge mere i det.
De fleste mænd mener, at når man flirter, så vil man noget mere. Uanset de forskellige parters historie eller parforholds-status.

D:
De fleste kvinder mener, at når de er interesserede i nogen og flirter for alvor, så kan manden ikke misforstå det – så er det utrolig tydeligt.
De fleste mænd mener, at når de er interesserede i nogen og flirter for alvor, så kan kvinden ikke misforstå det – så er det utrolig tydeligt.

E:
De fleste kvinder mener, det er svært at afkode, om en mand er interesseret eller ej. Ofte tror de, han er interesseret, og så viser det sig, at det er han ikke. Eller også har de svært ved at tro på, at han er interesseret, selv om han viser det.
De fleste mænd mener, at når de er interesseret i en kvinde, så siger de det direkte. Og at når de viser interesse, så mener de det. Til gengæld er de delte i spørgsmålet om, om de synes, det er fedt, hvis en kvinde er meget explicit omkring sin interesse i dem.

Tjaa, hvad man skal udlede af dette, er ikke helt sort/hvidt. Men jeg tror, jeg holder fast i min tese om, at mænd og kvinder lægger noget forskelligt i flirt og har forskellige måder at “gå efter målet”. Så måske skal man bare være bevidst om det, og ikke tro at det andet køn tænker, som man selv gør. Og så undgår man en masse forviklinger?

One thought on “Hvordan afkoder man flirt fra det modsatte køn?

  1. Fint indlæg med mange rigtige pointer. Desværre må jeg være for gammel eller tetetoronfattig, da jeg havde nemmere ved at forholde mig til det kvindelige reaktionsmønster end mit eget køns reaktioner, som virkede noget overraskende. Men når der nu kommer en kvinde med den modsatte holdninger vil jeg glæde mig over en mangfoldig verden – også når vi flirter:-)

Skriv et svar

